W Ostrołęce toczą się dyskusje na temat rewolucyjnego projektu budowy nowego dworca kolejowego, który ma znacząco poprawić dostępność miasta dla pasażerów. Inwestycja, będąca jednym z kluczowych elementów przyszłego rozwoju transportu w regionie, ma zaskakującą lokalizację – nowy dworzec miałby powstać przy miejskiej oczyszczalni ścieków. Pomysł ten, choć nietypowy, zakłada stworzenie pętli kolejowej wokół oczyszczalni, co pozwoli pociągom na łatwiejszy wjazd do miasta i skróci czas przejazdu.
Projekt budzi jednak kontrowersje, szczególnie ze względu na lokalizację w pobliżu oczyszczalni ścieków. Mieszkańcy Ostrołęki oraz podróżujący przez miasto obawiają się, że nowy dworzec stanie się nowym źródłem dyskomfortu z powodu nieprzyjemnych zapachów. Obecna sytuacja związana z zapachami już jest problematyczna – wytwórnia celulozy Stora Enso od lat emituje charakterystyczny smród, który wita podróżnych przyjeżdżających do Ostrołęki i rozpoznawany jest niemal w całej Polsce.
„Z jednej strony, chcemy poprawić dostępność miasta, ale z drugiej, musimy zastanowić się nad komfortem pasażerów” – mówi jeden z mieszkańców. „Nowy dworzec w pobliżu oczyszczalni ścieków może nasilić problem zapachów, z którym już teraz się zmagamy z powodu zakładów Stora Enso.”
Władze miasta, świadome tych obaw, podkreślają, że prace nad studium wykonalności są w toku, a jednym z kluczowych elementów analizy będzie kwestia minimalizacji uciążliwości zapachowych. Planowane rozwiązania technologiczne i architektoniczne mają na celu maksymalną redukcję emisji nieprzyjemnych zapachów, zarówno z oczyszczalni ścieków, jak i zakładów celulozy.
„Naszym priorytetem jest stworzenie nowoczesnej infrastruktury kolejowej, która nie tylko poprawi dostęp do miasta, ale także zapewni komfort podróży” – mówi rzecznik władz Ostrołęki. „Dyskutujemy z ekspertami, aby znaleźć rozwiązania, które pozwolą nam na realizację tej inwestycji bez uszczerbku na jakości życia mieszkańców i podróżnych.”
Budowa nowego dworca to część długoterminowej strategii rozwoju miasta, jednak na jej realizację mieszkańcy będą musieli poczekać jeszcze kilka lat. Zgodnie z harmonogramem, projekt ma zostać wdrożony dopiero po 2027 roku. Do tego czasu władze miasta i eksperci będą pracować nad rozwiązaniami, które mają zagwarantować, że nowa inwestycja stanie się atutem dla regionu, a nie kolejnym źródłem problemów związanych z zapachami.
Pomimo licznych wyzwań, budowa nowego dworca kolejowego w Ostrołęce otwiera drzwi do nowoczesnego i bardziej dostępnego transportu dla mieszkańców oraz podróżnych. Czas pokaże, czy uda się pogodzić innowacyjne podejście do rozwoju infrastruktury z potrzebami środowiskowymi i komfortem pasażerów.